Smiffy

Jos Batty pääsee kentälle, niin hän on mielestäni sopiva kapteeniksi, mutta kokemuksia muunkinlaisista kapteeneista ja kapteeniksi nimittämisen seurauksista on.

Me vähän kauemmin Leedsiä seuranneet muistamme kuulemamme tarinan erästä ongelmapelaajaa koskevasta puhelinsoitosta:
- Myytkö ongelmapelaajan mulle
- Myyn (halvalla)

Ostaja teki ongelmapelaajasta kapteenin joukkueeseensa ja loppu onkin jalkapallon historiaa....
 
Joo.
Toi kapteenin homma tuntuu vaativan vähän hulluutta ja lujaa itsetuntoa.
Batty pitää matalampaa profiilia, kuin toi Joken mainitsema tapaus (samoin kuin hänen seuraajansa), mutta on ehdottomasti "suuri johtaja". Esimerkki isolla E:llä. ;D

Smiffy on varmasti tulevaisuuden nimi, mutta ensin pitäisi saada oma pelaaminen toimimaan koko kauden. Sitten voisi alkaa "vahtimaan" muita.
Smiffyn lausunnot (toki näytötkin viheriöllä) kyllä lämmittävät sydäntä. :)
Ne eivät kuulosta sumutukselta. Kuten yleensä vakuuttelut;
"I´m happy to stay" tai "I will never leave" ja seuraavana päivänä maisema vaihtuu.
 
Ei Alanista vielä kapteenia saada, mutta tulevaisuudessa näkisin hänet Shearerin kaltaisena ikonina. Enkä jaksa uskoa, että Smith kääntäis kelkkansa ja lähtisi tavoittelemaan isompia rahoja ja viheriöitä. Kewell esimerkiksi sai lähteä, koska mies palveli seuraa todella hyvin. Ei siirrosta ainakaan mulle mitään kaunoja jääny, korkeintaan tuosta hinnasta (piru sinut periköön McKenzie).
 
Sekin tuossa Smiffyn asenteessa ja hänen puheissaan on positiivista, että monet nyt ressuissa ja junioreissa vaikuttavat nuoret lupaukset pitävät häntä suurimpana idolinaan.

Aggressiivisuutta ei Smiffyn pelistä saa eikä pidäkään poistaa, mutta jonkinlaiselle "itämaisen ajattelun kurssille" hänet voisi kyllä passittaa jotta oppisi tiukoissa paikoissa hermonsa kurissa pitämään.
 
Lienee aika nostaa tämä topic ja jatkaa tähän alle nykyisiä tuntemuksia Alan Smithistä.

Minusta Smith kuuluu kategoriaan "ikuinen lupaus", joka ei vain sitten kehittynyt tarpeeksi hyväksi, ainakaan siihen suuntaan kuin itse lisin halunnut. Maaleja Smith olisi voinut tehdä huomattavasti enemmän. Ei hän kyllä mikään ns. luontainen maalintekijä ole; tilastot puhuvat puolestaan. Tokihan Smith on vielä nuorehko jalkapalloilija ('80), mutta esim. Dennis Bergkampin tai Alan Shearerin tasoa lähellekään en enää usko hänen yltävän.

Kaikkensa antamisesta Smithiä ei voi kyllä moittia, päinvastoin. Mutta edes Smithin intohimo ja periksiantamattomuus ei riittänyt inspiroimaan päättyvällä kaudella Leedsin paidassa pelanneita saamattomia vätyksiä.

On kaksi asiaa joissa Smith Leedsin putoamisen varmistuttua on pyörtänyt puheensa.

31.07.2003: "I think it's easy to for people to walk away when you've been relegated, but it takes a better type of person to stay and say we're all going to stick together and make sure the club gets back where it belongs."

"That would be my attitude. I'm from Leeds and I don't want to leave. I grew up here and this is where I want to play football."


No, ehkäpä Smith ei vain sitten ole tällainen mainitsemansa "parempi persoona". Enkä oikein tiedä mitä pahaa ykkösdivisioonassa pelaaminen, vaikka puolikkaan tai yhden kokonaisen kauden ajan, olisi Smithin uralle tehnyt. Ei sillä enää ole merkitystä Euro2004:ää ajatellen, ja 2005 kesällähän ei kisoja edes ole.

Bolton-pelin jälkeenhän Smith, rivien välistä, sanoi jättävänsä uppoavan laivan, ja palaavansa mielellään takaisin sitten kun Leeds on saatu jälleenrakennettua. Urakka jossa hän ei siis itse halua olla mukana. Smithin Leeds-ikonin viitta oli vain illuusio.

Toinen asia on tietty se, kun mieheltä joskus kysyttiin onko seuraa johon hän ei koskaan liittyisi. Smith vastasi, Manchester United. Ja tämän päivän uutisia lukeneet tietävätkin jo että Smith kertoo vakavasti harkitsevansa tarjousta ManU:lta, mikäli sellainen mahdollisuus eteensä tulisi.

Onhan Smithin halu lähteä toki ymmärrettävää hänen uransa kannalta, samoin kuin kenen tahansa jalkapalloilijan tapauksessa. Mutta jos Smith olisi vain jättänyt aikoinaan ne "Leeds forever"-puheensa sikseen, olisi hänen lähtemisensä paljon helpommin hyväksyttävissä. En nyt mitenkään erityisemmän katkera ole, vähän ehkä kun niin monen muun petetyn lupauksen jälkeen sai vielä pettyä Smithinkin lupauksiin, mutta loppujen lopuksi olen tyytyväinen siihen että Smithin ökypalkkaa ei tarvi ensi vuonna maksella, ja siirtokorvauksenakin kaiketi saadaan ihan mukava summa.

No mutta, pelaajia tulee ja menee, mutta joukkue pysyy. Aina.
 
Hauskaa sinänsä, taannoin mielessäni pyörittelin täsmälleen tätä samaa asiaa, mutta kyse on tietysti arasta asiasta ja joku saattaisi vetää herneen nenäänsä jos seuralle kasvot antaneesta pelaajasta antaisi vähänkin kyseenalaisia lausuntoja.
Itse olen odotellut sitä aikaa jolloin Smiffy kykenisi pelaamaan useita hyviä pelejä putkeen, (malliin henry, beattie), mutta yleensä on käynyt niin että Smiffyllä on ollut pitkiä kuivia kausia maaliensa välillä ja 15 maalin kausi valioliigassa taitaa olla utopiaa, puhumattakaan enemmästä.
Tekisi mieli sanoa että Smiffy ei vieläkään ole saavuttanut aivan sitä tasoa mihin hänellä voisi vielä olla rahkeita, vai odotanko vaan sellaista mihin Smiffyllä ei eväitä enää ole...
Tämän kauden näyttöjen jäljiltä odotan mielenkiinnolla kuinka montaa etelän seuraa (siirtomarkkinoiden perinteistä inter milanoa lukuunottamatta) kiinnostaa Smiffyn palvelukset niin paljon että haluaisivat maksaa hänestä esim. 10 miljoonaa puntaa.
Niinpä saattaa olla että mies jää kotimaahan ja tämän päivän uutisissa näkyy Smiffy vielä julistavan että leedsin ja manun välillä ei edes ole mitään vihasuhdetta enää kun pelataan eri divisioonissakin.
Rio, Bow:n jälkeen voin vaan todeta "Sinäkin Brutukseni".
 
Smith = sukittaja, rääväsuu, kova taistelija. Kolme asiaa, jotka ensimmäisenä tuli mieleen Smithistä.

Selvää on, että A.S kannalta on parempi vaihtaa maisemia ja hakea uutta potkua uralleen. Minun mielestäni Smith on tehnyt Leedsin hyväksi sen mitä on voinut! Ottajia olisi varmasti ollut jo aiemminkin... Onhan siinä pieni ero divarin ja esim. La Ligan välillä. Myös pelaajan imagon kannalta.

Minun käsitys (=arvaus) näistä mediapuheista on se, että heidän (median) painostuksessa on pakko luvata milloin mitäkin. Noilla lausunnoilla säilyi välit faneihin ja samalla yritettiin ehkä luoda taisteluhenkeä (osoittamalla uskollisuutta seuraa kohtaan). Se siitä olisi puuttunut, että Smiffy olisi kesken kauden ilmoittanut vaihtavansa seuraa kauden päätyttyä.

Mattimeikäläisen on vaikea mitään syväanalyysejä tehdä kun ei tiedä asioista (mitä OIKEASTI on tapahtunut/tapahtuu) juurikaan mitään. Median armoilla ollaan... Smithille kuitenkin peukku ylös !
 
Jos fanien suosikkipoika pelaa korttinsa oikein ja haluaa säilyttää maineensa/kasvonsa Leedsissä, ainoa suunta on manner-Eurooppa. Jääminen valioliigaan ärsyttäisi monia. MunAan meno olisi itsemurha. :mad:

Maitojunalla (jota en usko/toivo) voi sitten palata valioliigajengeihin.
 
Smith pelasi hienon kauden - hermokin piti entistä paremmin. Kapteenin nauha viimeiseen kotipeliin oli hieno ele. Toivotan hyvää menestystä pelaajalle, jonkalaisia meillä olisi pitänyt olla enemmän.
Minustakin olisi parempi, jos Smith löytäisi paikkansa ulkomailta. Mutta siirto toiseen englantilaisseuraankin (jopa Manuun, sori vaan) on tässä tilanteessa hyväksyttävissä.
Se on kaikkien etu: Leedsin, uuden seuran ja Englannin maajoukkueen, jossa Alan tulee olemaan tärkeimpiä miehiä lähivuosina.
 
En tiedä olenko seestynyt vuosien varrella vaiko mitä, mutta itse en vedä herneitä nenääni vaikka Smiffy Scumiin siirtyisikin. Tilanne olisi täysin toinen jos Leeds olisi säilynyt valioliigassa, mutta kun kausi alkaa kerran divarin puolella on myytävistä pelaajista syytä ottaa parhaat rahat sieltä mistä saadaan. Kahdeksan miljoonaa Smiffystä tai vaihtoehtoisesti 6.5 miljoonaa + ranskalainen David Bellion ei kuulostaisi lainkaan hassummalta. Ottaisivat vielä piirakkamiehenkin vaikka viidellätoista miljoonalla  :D.

Smiffyn oman maajoukkueuran kannalta siirto Scumiin olisi ymmärrettävästi (ja valitettavasti) paras mahdollinen vaihtoehto. Sanojensa syöminen ("en koskaan pelaisi ManUssa") tietty faneja närkästyttää jos siirto toteutuu, mutta tuskinpa Smiffy tuolloin nuorena ja naiivina noin sanoessaan ja joukkueen vielä menestyksen harjalla ratsastaessa vielä aavisti millaisiin vaikeuksiin Leeds vielä joskus ajautuu.
 
Mielestäni Smithin pakka sekosi täysin putoamisen varmistuttua. Ensin hän totesi että haluaa lähteä Leedsistä itsekkäisiin syihin vedoten ja että tulisi mielellään takaisin kun Leeds on saatu jälleenrakennettua. Sitten näytteli vielä keskisormea faneille jotka olivat pettyneitä häneen kun hän itse oli ensin pettänyt heidät. Ei kovin kunnioitettavaa pelaajalta joka menneet vuodet vannoi Leedsin nimeen no-matter-what.

Toivon että Smith ei puhu enää Leedsiin paluusta oikeat värinsä (self and self only) nyt paljastettuaan; se vain loukkaisi faneja entisestään. Sitten kun Smith katsoisi paluun olevan ajankohtaista, en usko että häntä kaipaa kukaan muukaan. Silloin kannattajien valkopaitojen selkämyksissä lukevat jo ihan muut nimet.

Kaikkihan ymmärtävät että Smith täytyy kaupata pois jo palkan ja siirtokorvauksen takia. Jos Smith olisi vain pysynyt hiljaa eikä latonut naiiveja lupauksiaan, ei tästä mitään tällaista porua olisi noussut. Uskon tosin, että Smith antoi Leeds 4ever-lausuntonsa ihan sydämestään aikanaan. Vaan ei se tästä takin käännöstä yhtään sen kunnioitettavampaa tee.

ManUun siirto ei mielestäni ole oikea valinta Smithille, hänen kykynsä eivät vain siellä riitä. Leedsissäkin hän tarvitsi jonkun paremman hyökkääjään (Jimmy, Viduka parhaina päivinään) kaverikseen näyttääkseen edes siltä "lupaavalta nuorukaiselta". Kyllähän Smith töitä teki monta kertaa enemmän kuin moni muu ja pelasi erityisesti asenteellaan itsensä Leeds-fanien sydämiin. Mutta maalejahan hyökkääjän täytyy tehdä koska niillä ne pelit voitetaan. En kyllä käsitä mitä ManU Smithissä näkee. Rooli tullee olemaan kovasti Solskjärin kaltainen esiintymisten määrässä mitattuna. Babyface oli kyllä paljon halvempi ja tekee tilastollisesti parempaa tulosta.

Old Traffordin vaihtopenkiltä ei Englannin maajoukkueen avaukseen ole syytä edes haikailla. ManUn kurssi on pari viime vuotta ollut laskemaan päin, ja 90-luvun jälkeen siellä tuskin menestymättömyydestä ollaan kovin innoissaan. Fergusonkin vain miettii että tulisi nyt se mestaruus ensi kaudella niin pääsisi vihdoin eläkepäiville. Fergien jälkeen ManUn hiipuvan dynastian voi käydä ihan miten tahansa.

Se mitä minun mielessäni on jäljellä Smithistä kaikkien näiden vuosien ja viimeisen kuukauden tapahtumien jälkeen on juuri se mitä Smith loppukaudesta kielsi jyrkästi olevansa: pelkkää kauppatavaraa. So long, and thanks for the £8M. Toivottavasti vain tuo povattu 8 miljoonaa on kertaluontoinen tilisiirto eikä mihinkään esiintymisiin tai menestykseen sidottu.

Täytyy nyt tähdentää että en ole närkästynyt Smithin siirrosta ManUun sinänsä, vaikka se vaihtoehdoista onkin pahin, vaan siitä että hän täysin tietoisesti pyörsi aiemmat puheensa lojaaliudesta ja petti faninsa vaikka olisi vain voinut pitää mölyt mahassaan ja siirtyä toiseen seuraan kaikessa hiljaisuudessa, kuten ammattilaisilla on tapana tehdä.

Vaan täytyyhän nämäkin tunteet kokea jotta voi sitten taas nauttia tulevista menestyksen vuosista täysin rinnoin ;)
 
Mielenkiintoista nähdä missä menee se raja jolloin jokin pelaaja toivotetaan takaisin tervetulleena, tai hänelle vihelletään ja buuataan hänen palatessaan er:lle jonkin toisen seuran paita päällään.
Smiffy teki huikean määrän työtä meille kuluneiden vuosien aikana, tärkeitä osumia mm. cl karsintapelissä 1860 münchenia vastaan kotona, ilman sitä osumaa emme välttämättä olis kokeneet koko mestareiden liigaa.
Niin hullua kuin se onkin, nämä menneet tapahtumat menettävät tyystin painoarvonsa minun silmissäni mikäli siirto scumiin toteutuu, ja kun kyseessä on vielä pelaajan oma lausunto jonka mukaan hän itse haluaa mennä sinne, ei seuran halu myydä häntä yksinomaan kyseiseen seuraan.
Castawayn kanssa jaan ajatukset siitä että Smiffy on perin riippuvainen Vidukamaisesta tilanteiden luojasta, sikäli kun hän ei ole maailman yllätyksellisin pelaaja puolustajaa vastaan, keskikentälläkin pelatessa aseet olivat perin vähissä vaikka taaksepäin syötöt aina toimivatkin.
Onpahan jotain mitä katsella ensi kaudella canal plussalta, maitojunaa odotellessa..
 
Nyt vihdon paljastui totuus Smiffyn siirro takaa.  :)
Raha tietenkin, mutta ei se mitä Smiffylle maksettiin, vaan se että seura sai haluamansa summan heti.
Ja Smiffy hyväksyi siirron juuri Leeds Unitedin takia  :)
Juuri tämän minä olen aina halunnut kuulla.
Kiitos paljastuksesta ikoni  Lorimerille  :)

Welcome back Smiffy, anytime  :)
 
Back
Top