Kokoonpanospekulointia. Osa 2.

BrightWhite

New member
Olen miettinyt millainen vaikutus Leedsin peliin olisi, jos esim. kenttäjärjestelmää muutettaisiin. Miten olisi 3-5-2 tai 4-3-3?? Tähän asti on vissiin tahkottu 4-4-2:lla, ainakin mitä minä olen nähnyt. Itse pelaajana olen sitä mieltä, että monesti nämä taktiikan vaihdokset ja pelaajien roolituksien muuttamiset piristävät joukkueen peliä. Tuskin mitään mullistavaa tapahtuisi, vaikka näin tehtäisiinkin tai eihän sitä tiedä... Muttä tässä tilanteessa mielestäni on tärkeätä saada pelaajille onnistumisia nimenomaan henkilökohtaisella tasolla ja sitten varmasti itseluottamus nousisi ja joukkueen esitys saisi lisää puhtia. Mielestäni tähän asti varsinkin hyökkääjä-osasto on ollut varsin hakoteillä ja on näyttänyt siltä, että siellä ei miehet tasan tarkkaan tiedä miten liikkua ja molemmat kärjet pelaavat hieman toisiaan "ulos" tilanteista. Eli tarkoitan sitä että hyökkääjät eivät "lue" toisiaan ja toistensa pelaamista. Toisaalta taas tuki keskikentältä on ollut melko vähäistä, varsinkin keskustasta(Jody,Seth). Ja nyt kun alkukauteen verrattuna myös laidat on hieman tyrehtyneet niin aika hankalalta se hyökääminen tuntuu. Mielipiteeni tilanteeseen: siirtyminen 3-5-2, johon yksi alempi keskikenttä ja yksi mies kärkien taakse, molemmat ikäänkuin "linkittämään" peliä. Puolustukseen taasen löytyy hyviä äijiä ja niiden pelaamista on mielestäni helpompi selkeyttää. Eli miten olisi:

----------Robbo----------

-Camara-Radebe-Matteo--

-----------Batty----------

Lennon---Johnson---Sakho
(Milner)    (Morris)
-----------Smith----------

------Bridges--Viduka-----

Pennantin pudotin sen takia veks tosta, kun se vissiin lähtee takas  Lontooseen kun lainasoppari päättyy.  
Noniin, kommentteja?!

Tästä Joke tykkää...
Siis kokoonpanospekuloinnista ;)

Ongelma kolmen miehen puolustuslinjassa taitaa olla Radebe,: Pystyykö pelaamaan täyttä aikaa? Jos pystyy, niin miksi ei sitten "tiiviimpi" neljän linja, jossa Kelly oikealla ?

Puolustushan on vuotanut ja parantamishomman on alettava sieltä päästä. Henkilökohtaisesti en oikein usko kolmen pakin systeemin tiivistävän puolustustamme.

"Rappareista" (siis keskikentän pohjalla pelaavista) olen kanssasi samaa mieltä!  Batty sinne ja äkkiä. Kuka _vierelle_ on jo toinen asia. Pelaisiko Seth tai Morris taistelija Battyn kanssa paremmin kuin ilman, sietäisi kokeilla.

Itsekin pudottaisin Smithin keskikentälle raatamaan. Vapaa rooli kärkien takana tai oikealla laidassa lienee sopiva. Alkupään peleissä Sakho pelasi ihan mukiinmenevästi. Haastajina ovat Milner ja Lennon.

Toisiko "Smith keskikentälle ja Bridges toiseksi kärjeksi" - muutos tarvittavaa kipinää. Mene ja tiedä!

Avainsanat ovat Joken mielestä:
puolustus tiiviimmäksi (mikä latteus!!) ja palloja _rakentamalla_  keskikentän kautta hyökkäykselle.

Elämme mielenkiintoisia aikoja.

Pari lyhkäistä kommenttia ilman sen kummempia "syväanalyysejä". Jos taktiikkana olisi 3-5-2 tulisi tuollaisesta nipusta keskikenttämiehiä löytyä myöskin se pelintekijä. Tällä hetkellä koko Leedsin organisaatiossa ei potentiaalisia pelintekijöitä ole kuin Olembe ja reserveihin juuttunut McMaster. Toisekseen, viime peleissä ei Leedsiä olisi auttanut minkäänsorttinen muodostelma kentällä. Kun yrittäminen on noinkin aneemista ja sydän pelistä hukassa - on aivan sama miten pelaajat kentälle ryhmittyvät. Jotenkin tulee itselle mieleen että 3-5-2-ryhmityksessä panostettaisiin liikaa jo muutoinkin keskinkertaiseen keskikenttäämme. Ei niin etteikö sinne terästä ja taitoa kaivattaisi.

4-3-3-miehitys puolestaan tarkoittaisi käytännössä sitä että meillä ei olisi keskikenttää lainkaan... :-/ Itse olen nykyiseen muodostelmaan suht tyytyväinen. Keskikentän keskustassa pelaa (olosuhteiden pakosta) puolustusvoittoisia pelaajia ja laidoilta löytyy nopeita hyökkäysvoimaisia pelaajia. Morrisin ja Johnsonin tilalla keskustassa voitaisiin myös kokeilla Olembea pelintekijänä ja Battsiä ankkurina.

Pari kommenttia veli Bremnerille!

"Syväanalyysistä" ei ainakaan minun  viesteissäni ole puhettakaan ;)
Tämän sanon siksi ettei hienon termin käyttäminen estäisi muita kirjoittelemasta omia kokoonpanospekulaatioitaan tänne. Syvyyden puutteen osoittanee se, että unohdin Olemben ja hänen taitonsa kokonaan  ;D

Olen kanssasi samaa mieltä siitä pelattiinpa millä _järjestelmällä_ tahansa,  sydän, ja ketkä siellä pelaavat, ratkaisevat. Järjestelmä on  otettava käyttöön pelaajalähtöisesti,  ei  siksi että  järjestelmä on  muuten hyvä.

Jospa se pelin vapauttava voitto tulisi .

Jos vielä jatkan, niin kannatamani joukkueen putoaminen  divariin ei  minulle henkilökohtaisesi ole katastrofi. Kannattaminen jatkuu ....

"Syväanalyysistä" ei ainakaan minun  viesteissäni ole puhettakaan ;)

Juu eipä huolta, viittauksellani noihin surullisen kuuluisiin syväanalyyseihin  ;) (termi tarttunut tuolta FutisForumin puolelta...) viittasin vain omaan kiiressä tehtyyn sepustukseeni ja siihen että en ennättänyt vastaukseeni kovinkaan syvällisesti paneutua.

Näitä kokoonpanotuumailuja (kenen tahansa) on aina mielenkiintoista lukea ja nähdä miten muut kannattajat haluaisivat asioiden kentällä hoidettavan ja kenen toimesta.

Kommentteja edellisiin:
Back to basics! Se tarkoittaa Englannissa neljän miehen alakertaa. 3-5-2 voisi toimia joskus myöhemmässä vaiheessa.
Minäkin laittaisin Battsin ja Smithyn keskikentälle.
Iso ongelma on taidon puute keskikentällä. Sitähän olen nurissut keväästä lähtien. Tämän päivän Valioliigassa ja nykyisillä säännöillä taidolle ei ole korviketta.
Joken kanssa olen samaa mieltä, ettei divariin putoaminen olisi henkilökohtainen katastrofi. Kahdeksan vuotta jännättiin kakkosdivarin matseja ja jokunen tuli silloin katsottua Elland Roadillakin. Mutta seuralle putoaminen olisi kova isku. Nuorisoakatemia loppuisi siihen paikkaan, maajoukkuemiehistä olisi luovuttava ja kallispalkkaisista pelaajista ylipäätään. Tv-korvaukset ym on divarissa toisella tasolla. Ja silti Leedsille jäisi se järkyttävän suuri velka.

Jostain muistelen sellaistakin lukeneeni että pudotessaan - ja selvitystilaan mitä todennäköisimmin näillä veloilla joutuessaan - Leedsille lätkäistäisiin 10 pisteen sanktio ja kausi alkaisi divarissa miinuspisteillä. Mielestäni tuollaista ei ole Englannin liigassa ihan lähihistoriassa tapahtunut ja kun en tarkemmin menettelytapoja tässä asiassa tunne - en osaa sanoa onko tuo pelkkää potaskaa.

Aika erikoista muuten - vai onkohan niinkään...? - että löytyy aika paljon sellaisia kannattajia (Englannista ainakin) jotka itse asiassa haikailevat divarissa vietettyjen vuosien perään. Tunnelma kun oli katsomossa tuolloin aivan toista luokkaa kuin nykyään, eikä pelkästään seisomakatsomojen ansiosta. Peli oli aitoa "vanhankunnonajan" futista jota suuret rahat lieveilmiöineen ei vielä ollut pilannut. Samoin isona joukkueena pelaaminen alemmalla sarjatasolla tiesi sitä että muut seurat kannattajineen panostivat tavanomaista enemmän Leedsin lyömiseen ja tuosta johtuen Leeds-kannattajien "Me-henki" oli huipussaan. Eipä siinä tänäkään päivänä kyllä mitään vikaa ole.

Omalta kohdalta voi sanoa että kiihkeimmät kannatusvuoteni ovat ajoittuneet nimenomaiselle 80-luvulle. Mutta ehkä kyse on osin siitäkin että silloin tuli elettyä muutoinkin niitä "nuoruuden hurjimpia vuosia"  :D.

Joku mainitsi termin back to basics, mieletäni pitäisi mennä niinkin yksinkertaisiin asioihin kuin peliin ja omaan suoritukseen keskittymiseen ja tietynlaisen ylpeyden palauttaminen pelisuoritukseen. Kuten Reid on monesti maininnutkin, pitäisi olla ylpeä laittaessaan ylle valkoisen paidan.
Kyllä näiden kavereiden pitäisi pystyä parempaan, halusta se on kyse, sen jälkeen voidaan alkaa sitten puhua pelaajaryhmittelyn muutoksista yms.
Toivottavasti viikolla tapahtunut herätti joukkuetta.

ps. reaaliaikainen tekstikommentointi tänään jälleen undernetin #leeds-kanavalla, kommentointia hoitaa paikanpäältä eräs fanaatikko nokian communicatorin ja ircin välityksellä:)

Voitto mukavaan saumaan!

Kuka oli vasen pakki?
Arvaan että Seth.

Vai pelattiinko kolmen pakin systeemillä?

Olembe

ilmeisesti näin:

kelly---camara---matteo---olembe

pennant---morris---batty---johnson

smith---viduka

Pelin erikoisuudet: Seth maalasi kahdesti ja Pieman sai 'standing ovationin' poistuessaan vaihtoon:)

Aika yllättävä veto Wengeriltä. Arsenal nimittäin sallii Pennantin peluuttamisen "omaa seuraansa vastaan" lauantain kohtaamisessa. Toivon mukaan Pennant niputtaakin Ashley Colen laidallaan useampaan otteeseen ihan vain Wengerille näyttääkseen.

Ja lauantain Portsmouthin reissulla on sitten mukana myös mr Viduka. Toivottavasti on kokenut jonkinasteisen herätyksen ja kentällä näkyisi edes hivenen yritystä. Jos ei muuta niin ostajia houkutellakseen.

Noniin... Helppo ei Eddien ole työtään aloittaa lauantaina, kun kaksi kovaa pelimiestä, Dom ja Smiffy,on pelikieltojen takia sivussa. Heidän lisäksi Rogue ja Olembe ovat maajoukkeidensa matkassa ja palaavat Enklantiin suunnilleen torstaina tahi perjantaina, joten heidän pelaamisensa on epävarmaa. Myös Radebe on loukkaantumisen takia poissa. Täten EG:llä on todella pähkäileminen kokoonpanon kanssa. Hyökkäyksen vaihtoehdot ovat:Viduka, Bridges, Chapuis? ja Sakho, jota Gray suunnittelee peluuttavansa hyökkääjänä. Paljon on myös epäselvää sillä saralla, että minkälaisessa valossa Gray näkee esim: Harten, D.Domin, Battyn tahi Barmbyn. Mutta jos perus-miehitys ei hirveesti muutu on kokoonpano suunnilleen seuraavanlainen:

------------Robbo-------------

Kelly-Camara-Duberry-Olembe(?)

-Pennant--Seth--Batty(?)-Milner-

--------Viduka---Sakho--------

Vaihto:
Carson
Harte
Lennon
Barmby(?)
Bridges

Back