Kannatuksen aloitusajankohta

Bremner

Active member
Itselleni Leeds kolahti vuonna 1980. Koulun jalkapallopeleissä suurin osa kannatti Liverpoolia, mutta itselleni Leeds oli selvä valinta alusta alkaen vaikka noihin aikoihin joukkue olikin sukeltamassa jo silloiseen kakkosdivariin.

Allekirjoittanut on porukan tuoreimpia naamoja, kiinnostus virisi uefa cup kaudella 1999-2000 jolloin myös omassa liigassa meni suht hyvin ja urheiluruudun kautta tuli lähes viikottain jotain välähdyksiä :)

80 -luvulla hurrattiin poolin menestystä. Tuolloin oli ikää mittarissa senverran vähän, että menestyvää joukkuetta tietysti kannatettiin ja Leedsiin verrattuna taisipa poolin pelejä tulla pikkuisen tiuhempaan tv:stäkin ;)

90 -luvun alussa jossain tv-pelissä sitten näin pikkuisen punapäisen skotti-pelaajan, joka taistelutahdollaan ja osaamisellaan teki suuren vaikutuksen. Olin tuolloin itse n.160 senttiä pitkä (sulka päässä ja luistimet jalassa) joten tuo pikkuinen skotti lunasti välittömästi ikuisen paikan sydämmestä. Samalla vaihtui suosikkijoukkue Leedsiksi.

Vanhan Veikkaus-Lotto -lehden kannessa oli suunnilleen vuonna 1972 Leedsin joukkuekuva. Kokovalkoisissa, kuvattuna Elland Roadin pääkatsomon edessä, vanhalla harjoituskentällä. Jotenkin se kolahti, että tuo on mun joukkue.
Ensimmäinen varma muisto Leedsin pelin näkemisestä on cupin finaali Sunderlandia vastaan. Sen hävisimme katkeralla tavalla. Kuinka häpeälliseltä se tuntuikaan, kakkosdivarin porukka!
Siihen aikaan Leeds oli jatkuvasti otsikoissa - ja oikeista syistä - joten sen valitseminen oli yhtä luonnollista kuin se, että esimerkiksi kummipoika nyt pikkujätkänä otti Chelsean. Ei kelvannut edes oman isänsä Man City.

Itselläni Leeds-huuma alkoi -90 luvun alussa, kun pelattiin juniorijalkapalloturnauksessa lisänimellä Leeds. Taidettiinpa muuten voittaa mitalit siitä touhusta... ;)

taidanpa olla tuorein kasvo näissä ympyröissä. kuten jossain olen jo kertonut, oma liekkini roihahti viime kaudella. canal plussalta tuli runsaasti leedsin pelejä ja niitä katsoessa sitten vain kolahti. lieneekö olisin edelleenkin ilman "omaa" joukkuetta, jos leeds olisi putoamistaistelun sijaan ollut keskitason joukkue valioliigassa.

macekingiä mukaillen, omalla kohdalla vaikutti eniten eräs blondihapsinen nuori "herrasmies". itsekin lajia edelleen pelaavana tuli eläydyttä tämän kaverin kautta, joka pelasi tilanteet välillä liiankin loppuun, käytti suutaan kuten wäinö rooney arsenal-pelissä ja osasi vielä pelata palloa aika hyvin.
olisiko ollut marras- tai joulukuu -03 ja fulham-kotipeli canalilta, joka  sytytti iankaikkisen tulen leedsille.

Meikäläiselle Leeds hiipi tajuntaan joskus 92-93 paikkeilla, eli mestaruuden jälkeen. Ensimmäisen Veikkaaja-lehden ostin joulukuussa 1993 ja samalla tuli tehtyä ensimmäinen pitkävetoveikkauskin (isin rahoilla tietty).

Ihan 80-luvun lopussa, kun aloin jalkapalloa ylipäätään seuraamaan aktiivisesti, Leedsiä tosin näki tuskin koskaan putkelta, kun pelattiin tätä samaa sarjaa kuin nykyään.

Rupesin kannattamaan Leedsiä hauskan nimen takia :) ja pian tulleena mestaruusvuotena innostuin oikein faniksi.

Back